HK-KAPPERS kort logo instituut HS Logo HA kort


Overige Specialiteiten
Online afspraak
knippen & stylen
Ivm. de complexiteit van een kleurbehandeling
vragen wij u telefonisch contact met ons op te nemen.

KappersNieuws

Interview in het ondernemersmagazine van de ANKO het vakblad "KappersNieuws". Alle ontwikkelingen in de branche worden nauwgezet gevolgd door de ANKO. 

Talent stimuleren

Huizenaar Kappers in Venlo e.o. mag zich een jaar lang 'Leerbedrijf van het Jaar' noemen. Leerlingen krijgen er volop ruimte om zich te ontwikkelen. "Soms weten mensen nog niet eens dat ze talent hebben", vertelt Frank Huizenaar die samen met zijn zus Jeanine eigenaar is van de salons. "Als leerbedrijf is het belangrijk dat je ze meeneemt op ontdekkingstocht. Wat is hun talent? Waar liggen hun interesses?" Frank heeft maar een of twee keer meegemaakt dat iemand het vak echt niet in de vingers kreeg. "Sommigen hebben wat meer tijd nodig, dat wel. Maar echt talent, dat moet in je zitten. Dat kun je niet aanleren. Je ziet snel genoeg of iemand talentvol is en dan kan het snel gaan. Als het nodig is, creëren we in zo'n geval zelfs een nieuwe functie."

Frank zwaait sinds begin jaren 90 de scepter over het familiebedrijf dat al sinds de jaren 30 bestaat en onder zijn leiding – sinds 2000 samen met zijn zus – heeft het bedrijf een flinke groei doorgemaakt. Er zijn tegenwoordig zes kapsalons, twee haarwerkinstituten, vier schoonheidssalons en de interne opleiding. "Als bedrijf staan we open voor vernieuwingen. Alles 'top down' benaderen werkt niet, we willen graag horen wat er op de werkvloer speelt en we doen ook echt iets met die informatie. Onze jonge medewerkers vonden het bijvoorbeeld wel eens tijd worden voor een digitaal afsprakensysteem, dus daar zijn we mee beginnen."

Een ander nieuw initiatief is gericht op de verder ontplooiing van de jonge talenten binnen het bedrijf. "Als pilot starten we in 2014 met een jeugdsalon. De jeugd knipt de jeugd tegen een aantrekkelijk tarief. De salon is uiteraard schoon, maar niet al te strak ingericht. Op een grote wand worden met een beamer clips getoond, via een dockstation kunnen klanten hun eigen muziek draaien en als ze willen, kunnen ze bij een speciaal ingerichte wand met spiegel zelf hun haar stylen. Na de interne opleiding kunnen medewerkers hier ervaring opdoen. Vervolgens kunnen ze zich verder ontwikkelen in de andere salons, misschien wel tot leidinggevende."

De twee technisch trainsters die de opleiding verzorgen kunnen talent op de juiste manier begeleiden. "Er is daarbij ruimte voor iedereen. Als een leerling het ergens niet mee eens is, dan mag hij dat zeggen. Het is belangrijk om op te groeien in een cultuur waar je jouw mening mag geven. Binnen de bedrijfscultuur is het verder heel belangrijk dat iedereen zich blijft ontwikkelen. Of je nu leerling bent, topstylist, salonmanager of eigenaar. Naast mijn kappersopleiding heb ik aan de hogeschool de opleiding Organisatie Psychologie afgerond. En een aantal medewerkers volgt een driejarige opleiding bij L'Oréal Professionnel om zich te ontwikkelen tot kleurspecialist. Dat kost natuurlijk wel wat, maar het heeft een enorme toegevoegde waarde. Zowel voor die medewerkers zelf als voor de salons."

Behalve talent, moeten medewerkers beschikken over enthousiasme, vinden Frank en Jeannine. "Zelf zijn we kritisch maar enthousiast, positief en optimistisch. Dat is belangrijk om mensen te stimuleren en talent zo goed mogelijk te benutten."

foto-leerbedrijf

HK-KAPPERS kort logo instituut HS Logo HA kort