HK kort j HH kort j HS kort j HA kort j


Overige Specialiteiten
Online afspraak
knippen & stylen
Ivm. de complexiteit van een kleurbehandeling
vragen wij u telefonisch contact met ons op te nemen.

STYLE, het vakblad voor kappers

 

Huizenaar Kappers leerbedrijf van het jaar

"Bij elke organisatie is de mens de belangrijkste factor. Je kunt nog zo'n mooie formule of nog zo'n mooi beleidsplan hebben, als je mensen het niet dragen, houdt het al snel op."

foto-leerbedrijf

Frank Huizenaar is samen met zijn zus Jeannine eigenaar van Huizenaar Kappers in Venlo. Afgelopen maand werd de keten uitgeroepen tot het beste leerbedrijf van 2013. "Blijven leren, daar draait het om. Een keer per maand verzorgen we voor alle kappers een training. Die moet top zijn met een hoge fun factor. Want ook een stuk humor in je bedrijf is belangrijk." Daarnaast heeft Huizenaar Kappers een eigen interne opleiding voor leerlingkappers.

Grootvader

Huizenaar Kappers telt zes kapsalons, drie schoonheidssalons en twee instituten voor haarwerken die in ziekenhuizen in Venlo en Venray zijn gevestigd. In totaal werken er 55 mensen. In 1934 begon de grootvader van Frank met een kapperszaak in het centrum van Venlo. Nadat hij eerst bij een andere salon als vestigingsmanager had gewerkt, nam Frank in 1990 de zaak van zijn vader over. In 2000 kwam ook zijn enige zus in de zaak werken. Samen geven ze nu vorm aan Huizenaar Kappers.

Invloed

"In 1994 ben ik met de eigen interne opleiding begonnen in samenwerking met een erkende opleider. We merkte dat we weinig vat hadden op de vaardigheden van leerlingen die van de kappersopleidingen kwamen. Met een eigen opleiding hebben we die invloed wel."

"Een avond in de week hebben we alle leerlingkappers bij elkaar. Momenteel zijn dat er zo'n vijftien. We delen de avond in blokken in van eerste-, tweede- en derdejaars. Tijdens de opleiding leren we ze alle facetten van het vak: van junior stylist tot vestigingsmanager. Daarvoor hebben we twee technische trainsters in dienst."

 

1

Karakter

"Het karakter van de leerling is bij de intake altijd een van de belangrijkste zaken waar we naar kijken. Vaktechniek kunnen we ze wel leren, maar oprechte belangstelling voor mensen moet je van nature hebben.

 

Wederkerigheid

Frank gelooft sterk in de werking van wederkerigheid in zijn bedrijf. "We bieden een goede opleiding, een goede salon, doorgroeimogelijkheden tot uiteindelijk zelfstandig ondernemer en goede arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden. Daar verwachten we wel iets voor terug van de medewerkers. Onder meer dat ze op tijd op hun werk zijn, met eigen modellen komen en een eigen vaste klantenkring opbouwen. Om in de gaten te houden hoe ze ervoor staan, houden we regelmatig voortgangsgesprekken en functioneringsgesprekken met ze."

Trompetjeswinnar

Hij is verder sterk gefocust op de sfeer in zijn salons. "We hebben als belangrijkste stelregel: 'Praat niet over elkaar, maar met elkaar.' Verder moet je als eigenaar het goede voorbeeld geven. Zeker ook als het om opleiden gaat. Ook is het belangrijk dat er een bepaalde opbouw in je salon is. Je kunt niet alleen juniorstylisen in je zaak hebben. Het is net als bij een orkest: je moet een mix hebben. Met alleen trompetjes werkt het niet."

 

Bron: STYLE nummer 28 winter 2013/14

logo-koc

HK kort j HH kort j HS kort j HA kort j